تاپ رایان

وبلاگ تخصصی اخبار و مقالات و راهنمای خرید قطغات و لوازم دیجیتال

تاپ رایان

وبلاگ تخصصی اخبار و مقالات و راهنمای خرید قطغات و لوازم دیجیتال

تاپ رایان فروشگاه اینترنتی قطعات و لوازم دیجیتال است در کنار فروش و ارائه خدمت به کاربران محترم، تصمیم دارد تا در زمینه تولید محتوای مناسب آموزشی و اخبارو مقالات روز در حوزه فناوری تاثیر مثبتی در افزایش دانش کاربران داشته باشد.

  • ۰
  • ۰

شب یلدا یا بلند تری شب سال سال هاست که توسط ایرانیان جشن گرفته می شود. به بهانه لحظاتی بیشتر در کنار هم بودن در بلند ترین شب سال، از ایران باستان تا به امروز این شب دلیلی برای جشن ها و شب نشینی ها شده است. شاید جشن گرفتن این شب به معنای این بوده که در تاریک ترین و طولانی ترین شب سال، با حضور در کنار هم از آن گذر خواهیم کرد و با شادی آن را سپری میکنیم.

در طی سالیان و تبدیل شدن این شب یلدا به یک رسم هر ساله ایرانیان، آداب و رسومی نیز برای این شب در نظر گرفته شده است که این شب را به یاد ماندنی تر و خاطره انگیز تر می کند. البته در مورد زمان آغاز این رسم بحث های زیادی مطرح است اما چیزی که به عنوان شب یلدا به رسمیت شناخته می شود به 500 سال پیش از میلاد و تاریخ وارد شدن آن به تقویم رسمی ایرانیان باستان در زمان داریوش یکم مربوط است.

کمپین شب یلدای دیجیتال تاپ رایان

شب یلدا در تقویم

شب یلدا حد فاصل زمان ما بین غروب خورشید در تاریخ 30 آذر یعنی آخرین روز پاییز تا طلوع آفتاب 1 دی ماه یعنی نخستین روز زمستان است. این شب از نظر علمی مصادف با انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی می باشد و همین علت از آغاز زمستان طول شب کوتاه تر و طول روز بیشتر می شود.

نامگذاری شب یلدا

یلدا واژه ای سُریانی است که زبان رایج مسیحی هاست. شاید جالب باشد که بدانید دانشمند بزرگ و تقویم شناس ابوریحان بیرونی نام میلاد اکبر را برای این شب به کار برده و ای شب را میلاد خورشید می داند.

باگذر از تاریخ و آشنایی با زمان و تاریخ شب یلدا بهتر است به آداب و رسومی که حالا در میان همه ایرانیان تا حد زیادی به صورت یکسان برگزار می شود اشاره داشته باشیم.

عادات و آیین مرسوم ایرانیان در شب یلدا

همان طور که گفته شد ایرانیان این شب را در کنار هم  به شادی و خنده گذرانده و شب را به صبح پیوند می زدند تا از تاریکی بلند ترین شب سال گذر کنند و صبح با رسیدن به روشنایی به خواب می رفتند.

عمومی ترین رسمی که در میان ایرانیان وجود دارد، جمع شدن در منزل بزرگترهای فامیل است. تا به بهانه شب یلدا همه فرزندان و نزدیکان در منزل بزرگ فامیل دور هم جمع شده و شب را به خوبی بگذرانند.

کمپین شب یلدای دیجیتال تاپ رایان

با آداب و رسوم شب یلدا آشنا شوید

از معروف ترین آدام شب یدا آتش روشن کردن؛ حافظ خوانی با نیت فالی برای آینده که توسط بزرگترین فرد جمع به نیت افراد گرفته می شد و در کنار آن قصه گویی بزرگترها و خوردن تنقلات ومیوه است.

البته با توجه به فرهنگ هر استان داستان هایی که تعریف می شود با هم متفاوت است. مثل داستان حسین کرد شبستری در شمال غرب ایران و داستان های که عمومیت بیشتری دارد.

داستان روشن کردن آتش در شب یلدا بسیار جذاب است. در دیدگاه گذشتگان و زرتشتیان آتش نماد روشنی و خورشید بود و حتی از آن برای رفع نحسی و دور کردن تاریکی و پلیدی استفاده می شد. با همین تفکر برای فراری دادن تاریکی آتش روشن می کردند.

شاهنامه خوانی هم بخشی از مراسمات شب یلدا بوده که حالا کم کم به دست فراموشی سپرده شده است. 

سفره شب یلدا

چیدن سفره شب یلدا با انواع خوراکی ها و تنقلات یکی از آیین های این شب بیادماندنی می باشد که شامل آجیل های مخصوص و میوه هایی همچون انار و هندوانه و دیگر تنقلات داخل آن قرار می دهند.

کمپین شب یلدای دیجیتال تاپ رایان

میوه های مخصوص شب یلدا

اصلی ترین میوه شب یلدا انار می باشد چرا که گذشتگان آن را مایه برکت و باروری می دانستند و این تفسیر را بخاطر دانه های زیاد آن مطرح کردند و همچنین رنگ قرمزی که دارد نماد خورشید و شادی است.

و اما هندوانه هم همانند انار یکی از خاص ترین میوه های شب یلدا است ولی سوالی که اینجا مطرح است این است که اول سرما خوردن هندوانه کمی عجیب نیست؟ باید بدانید همانطور که هندوانه یک میوه تابستانی است بنابر این علاوه بر رنگ سرخش یادآور حرارت و گرمای تابستان و همچنین نماد خورشید می باشد.

آجیل ها و تنقلات شب یلدا

آجیل و تنقلات مخصوص از جمله مغز پسته ،بادام،گردو،فندق و در کنار آن توت و انجیر خشک یکی از گزینه های مهم تر از شام در شب یلدا می باشد.همانطور که می دانید نگهداری طولانی مدت میوه ها در گذشته راحت نبود برای همین برای مصرف و نگهداری بسیاری از میوه ها اقدام به خشک کردن آن ها می کردند.

غیر از مواردی که در متن فوق ذکر شد از گندم ،تخمه هندوانه ،نخود برشته و شاهدانه نیز در شب یلدا می توان مصرف کرد.

کمپین شب یلدای دیجیتال تاپ رایان

کمپین شب یلدای دیجیتال تاپ رایان

چند سالی است که فروشگاه اینترنتی تاپ رایان با توجه به اهمیت این روز، مانند خیلی از فروشگاه های بزرگ اینترنتی دیگر کمپینی را با عنوان کمپین دیجیتال شب یلدای تاپ رایان برگزار می کند تا با خرید محصولات مورد علاقه ی خود با تخفیف های در نظر گرفته شده یک خرید شب یلدای بیاد ماندنی را داشته باشید. 

در مدت زمان کمپین شما می توانید از طریق صفحه لیندینگ شب یلدا به تعداد بی شماری از کالاهای پرتخفیف ویژه شب یلدا دسترسی داشته باشید.

در مدت زمان کمپین شما می توانید از تخفیف های فوق العاده روی محصولات دسته بندی های قطعات کامپیوتر از جمله سخت افزارهایی مانند مادربرد، کارت گرافیک، پردازنده های اینتل و پردازنده های ای ام دی و رم کامپیوتر استفاده کنید.

البته کمپین شب یلدای ما فقط محدود به قطعات کامپیوتر نیست و اگر تصمیم به خرید گوشی موبایل دارید، تخفیف های جذاب روی گوشی های موبایل و لوازم جانبی را از دست ندهید.

  • ۰۰/۰۹/۲۱
  • تاپ رایان فروشگاه اینترنتی

TOPRAYAN.COM

تاپ رایان

شب یلدا

کمپین شب یلدای دیجیتال تاپ رایان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی